Szolgáltatókereső

Településkereső

 

Támogatók:

mksz logo

upc logo

tvo-logo

mkm logo2

mipszi logo

Tévézés az interneten

Hazánkban a tévés tartalmak interneten keresztül történő fogyasztása jelenleg még nem mindennapos tevékenység: jellemzően hetente vagy annál is ritkábban fordul elő, melyhez elsősorban a nagyobb képernyőt – asztali számítógépet vagy laptopot – preferálják a nézők.

2016. tavaszán térképezte fel a Nielsen Közönségmérés a hazai többképernyős médiafogyasztást, a „TV Plusz" nevű kutatásuk az internetezési szokásokról, tévéműsorok online megtekintésének eszközeiről, gyakoriságáról, tartalmáról és a közönség összetételéről ad átfoglaló képet. Napjainkban egyre jellemzőbb, hogy a tévénézés és az internethasználat mind szorosabban összefonódik: a középpontban nem az eszköz, hanem sokkal inkább maga a tartalom áll. A fogyasztók egyre több felületen, egyre több forrásból érhetik el ugyanazt a tartalmat, és ezek a források igen jól kiegészítik egymást.

A tévés háztartásokban élők 79 százalékának otthonában már van internet elérés, és 67%-uk internetezik is odahaza, melynek során az asztali számítógépet megelőzve egyre többször alkalmaznak mobil eszközöket – elsősorban okostelefont és a laptopot, de a táblagép használata is terjed. Az okostévével ellátott háztartások aránya szintén folyamatosan nő: már minden ötödik személy háztartásában megtalálható, és közülük mintegy félmillióan használják internetezésre is az arra alkalmas tévékészüléküket. Jellemzően zenét hallgatnak, illetve különböző videótartalmakat néznek, ezen belül külföldi és magyar filmek/sorozatok is szerepelnek a palettán.

A nézők egyharmada fogyaszt tévés jellegű tartalmakat az interneten, és ezen belül közel másfél millióra tehető azok száma, akik kifejezetten magyar tévés tartalmakat is megtekintenek, mely elsősorban a 18-49 éves korosztályra illetve a legalább érettségivel rendelkező személyekre jellemző.

A nézők többsége elsősorban a nagyobb képernyőt preferálja: 58 illetve 54 százalékban a laptopot illetve az asztali számítógépet választják, és leggyakrabban a csatorna saját weboldalán tekintik meg a kívánt tartalmakat. A felmérésből kiderült, hogy a sport, a szappanopera, a hírműsorok és a tehetségkutatók a legnépszerűbb műfajok, de természetesen ez a rangsor csupán egy pillanatnyi állapotot tükröz, mely szorosan összefügg az időszakra jellemző, tévében sugárzott top tartalmakkal és aktuális eseményekkel.

Az utóbbi évek során megjelent az OTT műsorszolgáltatás, melyről minden harmadik 4 évnél idősebb, tévés háztartásban élő személy hallott már, míg a Netflix ismertsége lényegesen alacsonyabb, de mindkét esetben az a jellemző, hogy egyelőre még igen kevesen próbálták ki illetve használják mindennapjaikban. Jelenleg a teljes magyar népesség 3,5%-ának nincs tévékészüléke, de közülük 186 ezer személy mégis fogyaszt rendszeresen tévés tartalmakat interneten keresztül.